INTERVIEW PETER VRIESEMA, KLOOTSCHIETEXPERT
Door Paul Lindeboom

Op de laatste Dienstvakdag konden we genieten van vele ‘Unknown Games’, waarvan de workshop Klootschieten geleid werd door onze eigen collega Peter Vriesema. Mooie gelegenheid voor een tweeledig interview: zowel Peter (meestal Piet genoemd) én deze bijzondere sport nader belichten.

Peter, om te beginnen wil ik je vragen jouw sportieve activiteiten te belichten, want ik had jouw naam bij veel activiteiten gehoord maar nooit bij het klootschieten.
“Ik ben Peter Vriesema, 50 jaar, geboren in Enschede, sinds kort werkzaam in Assen, woonachtig in de Lutte (daar woon ik samen met mijn vriendin Rianne) en heb een dochter van 22: Maury.
Hobby’s op dit moment zijn klootschieten, de BBQ , FC Twente bezoeken - dit doe ik al een tijdje, vanaf mijn 15e heb ik een jaarkaart -, af en toe toeren met een groep op de Zundapp, en golfen doe ik af en toe ook nog.
Heb 10 jaar in het eerste gevoetbald van Sportlust Glanerbrug, daar nu helemaal mee gestopt ivm blessures.
Klootschieten is een sport die veel in het oosten van het land wordt gespeeld. Het doel is om een parcours in zou min mogelijk worpen af te leggen, je moet onderhands werpen. Na de finish worden de rest meters opgenomen, hier wordt het verschil gemaakt als het aantal worpen hetzelfde zijn bij verschillende teams: wie het verste over de finish gooit, wint.
Teams bestaan uit drie man of vier.
Je hebt twee verschillende manieren van spelen. De eerste is die van de Baanschieters, dat is een competitie die gaat tot aan de hoofdklasse en hier kun je net als met de meeste sporten ook promoveren en degraderen. Deze competitie word gespeeld op een grasbaan met een lengte van ongeveer 750 meter.
Ik zelf speel op straat. Elke zondag doe ik dat bij een vrije vereniging, hier is geen competitie verband. We hebben 7 vrije verenigingen in de buurt, en hebben 7 toernooien per jaar met gemiddeld 16 teams per toernooi. Daar is de afstand gemiddeld 5 km per parcours.”

Hoe, waar en wanneer ben je met klootschieten in aanraking gekomen?
“Dat is een leuke vraag, en het antwoord nog grappiger.
Tijdens het buurtfeest in 2009 - aan het einde van het feest, met een klein biertje in de man - werd ik gevraagd door een overbuurman of ik de volgende dag mee kon schieten op een toernooi, ze hadden een mannetje te kort voor het tweede team. Natuurlijk zei ik enthousiast: ‘ja, is goed’. Ben de volgende ochtend mee gegaan en ik bleek hier wel aanleg voor te hebben. En werd 3e met het tweede team, daarna ben ik nooit meer weg gegaan omdat ik het zo leuk vond.
Het is dan ook geen sport van dom hard gooien, hier komt precisie bij kijken en moet je de bal goed gemikt weg gooien.”

Kun je in zijn algemeenheid schetsen hoe populair klootschieten landelijk is en hoe het in jouw regio werkt?
“Landelijk wordt hier niet veel aan gedaan, voor zo ver ik weet. Bij ons in de regio zijn de mensen die schieten hier mee opgevoed, en hebben de ouders of andere familieleden er al wat mee  gedaan of doen ze dit nog steeds. De oudste van onze vereniging is 80 en gooit nog redelijk mee met de rest. In Engeland is dit ook populair, en er is zelfs een EK Klootschieten.  De aanwas van de jeugd bij de vrije verenigingen is er haast niet meer, dus eigenlijk een beetje aan het vergrijzen.
Bij de bondschieters zie je nog wel jeugd spelen.”

Je hebt zelf aan wedstrijden deel genomen. Wat is je mooiste succes geweest en kun je daarover iets meer vertellen?
“De afgelopen twee jaar gooi ik met het eerste team mee en heb ik van de laatste 10 toernooien er 8 gewonnen, en dan praten we over overwinningen op 1 schot verschil of winnen op meters. Een mooi detail: deze idioot gooit op teenslippers 🙂, zal ook wel de enige zijn die dat doet. Mensen die me niet kennen kijken dan ook altijd raar op.
Het mooiste succes dat ik heb behaald, is de overall prijs winnen met het tweede team bij de Hulsbeek ronde, zo rond 2015. Deze ronde is een kilometer of 8 lang, en hier gooien de bondschieters ook mee. Dat betekent dat we de hoofdklasse er ook uit hebben gegooid. Er deden ongeveer 40 teams mee, en hier zie je dat straatgooien een klasse apart is, want op de baan hebben we geen schijn van kans tegen die teams. In dat winnende team zat ook onze nu 80-jarige teamgenoot.”

Hoe kijk je terug op de klootschieten workshop op de DVD van gisteren? Waren de deelnemers (positief) en enthousiast verrast over jouw sport?
“Ik had 7 teams van 3 man en deze waren erg enthousiast over de workshop, waarbij er eentje al riep: ‘ik heb een nieuwe sport ontdekt voor me zelf 🙂 .’
Ik vond het zelf ook een geslaagde dag!”

Peter, op teenslippers!

Publicatiedatum: 22 september 2023