Mijn grote hobby is motorsport, ik ben het liefst op het circuit met mijn Ducati 1098. De sfeer op het circuit, de te gekke motor, het harde werk en de inspirerende mensen die ik heb leren kennen. Het is bijzonder om mee te maken. Ik ben pas laat ‘opgestapt’, en word echt geen wereldkampioen maar wat vind ik dit te gek!
Het leek mij mooi om een aantal inzichten eens te vertalen naar het dagelijks leven, in het kader van leefstijl! Hier komen de eerste 5 tips!
1. Je bent nooit te oud om te spelen
Dit vind ik een fantastisch inzicht. Ik ken mannen van 60+ jaar oud die ik niet kan bijhouden op het TT Circuit van Assen. Zij hebben jarenlang wedstrijden gereden, getraind en blijven nog steeds werken aan verbetering, ondanks dat het lichamelijk echt wel meer vergt en er verminderde meeropbrengst is.
Waarom stoppen met iets wat je te gek vindt? Omdat de maatschappij vindt dat je oud bent, of omdat je geen grote progressie meer boekt.. ? Onzin! Sommige van deze mannen strompelen naar de motor, rijden de baan op en knallen ervandoor.
Ik vind dat geweldig en inspirerend! Als de helm weer afgaat, zie je het plezier er vanaf stralen, daar neem ik een voorbeeld aan! Echt een growth mindset. Leef niet alleen op een stationair toerental maar draai regelmatig ff het gas open, op welke wijze dan ook! Het maakt geen f… uit hoe oud je bent, blijven spelen!
2. Kijk altijd naar het punt waar je wél naartoe wilt
Je motor volgt direct daar waar jij naartoe kijkt, het is een verlengde van je lichaam. Ik heb tijdens het rijden geen tijd om ff te kijken naar onzin, want daar gaat het te snel voor. En zo is het ook in het leven, dat gaat ook te snel om je bezig te houden met onzin. Focus je op het punt waar je heen wilt, dan volgt de rest.
Doe je dat niet, dan stuur je jezelf de ‘grindbak’ in. Dus hou letterlijk je doel voor ogen en hou tractie! Dan zul je zien dat de rest volgt..
3. Zorg voor goed onderhoud
Ik moet kunnen vertrouwen op mijn machine, anders kan ik niet voluit gaan, ik (dubbel) check alles en zorg dat hij in topconditie is. Ook al is het een hobby, mijn houding is professioneel, veiligheid staat voorop. In het dagelijks leven wil je ook kunnen vertrouwen op je machine (je lichaam) en op je brein.
Zorg voor routine in onderhoud, goed je ‘motorblokkie’ onderhouden, en de elektronica daarboven regelmatig updaten, dan blijf je prima presteren. Uiteindelijk worden we allemaal oldtimers, maar een goed onderhouden oldtimer is juist uniek, onderscheidend en very cool.
Die krasjes op de lak komen helaas wel met de jaren maar dat hoort erbij...
4. Vergelijk jezelf niet met anderen
Een ieder heeft zijn eigen leercurve, sommige coureurs laten direct een stijgende lijn zien, een ander heeft meer tijd nodig. Als je deze tijd niet wilt nemen en te snel progressie wilt boeken om mee te komen met de ander, ga je boven je kunnen rijden. Dit heeft vaak negatieve gevolgen.
Teveel spanning in je lijf gaat direct ten koste van het gevoel met je motor (lees: met jezelf), je hebt het gevoel in gevecht met je machine te zijn en hij doet niet wat jij wilt, je raakt gefrustreerd en je gaat onderpresteren. Eigenlijk alleen maar omdat je met anderen bezig bent. ‘Aan de motor ligt het niet’ is een gevleugelde uitspraak op het circuit. De kunst is loslaten en weer naar cirkel 1.. daar ga ik nu iets over vertellen.
TIP: Een mooie tool, deze ‘Aandachtscirkels van Eberspacher’. Ik maak hier altijd gebruik van op het circuit. (Ook heel goed in te zetten bij schietles of elders waar jij focus voor nodig hebt.)
De optimale prestatie lever je door in cirkel 1 te blijven, dan heb je totale focus. Hoe verder je van cirkel 1 verwijderd bent, hoe minder goed jij je taak uitvoert. Deze aandachtscirkels maken heel inzichtelijk wat er gebeurt als je in een negatieve spiraal van gedachten komt, je kunt jezelf steeds naar cirkel 1 terugkrijgen, tenzij je echt volledig in cirkel 6 bent.
Zelf heb ik een keer gereden terwijl ik met mijn hoofd in cirkel 6 zat, op Spa-Francourchamps nog wel, dat is een hele snelle baan! Ik was bij de verkeerde groep ingedeeld, en reed tussen Nederlandse topcoureurs, foutje.. Ik werd aan alle kanten zo verschrikkelijk hard ingehaald dat ik bijna bevroor. ‘Wat doe ik hier’ is niet fijn als je 240+ rijdt en ingehaald wordt alsof je stilstaat, dat was een pittig leermomentje! Achteraf kreeg ik nog meer bewondering voor deze mannen.. wow!
Meer info over de aandachtscirkels kun je overal op internet vinden, erg handige tool vind ik zelf.
Natuurlijk vergelijken we onszelf met de ander, of je nu wilt of niet. Maar hoe je daar mee omgaat bepaal je zelf. Laat je juist inspireren door de mensen die al verder zijn, en leer van ze, dat geeft energie!
Maar blijf vooral bij jezelf, en vergelijk jezelf met….jezelf!
Sommige mensen gaan elke race naar huis met prijzen, ik niet. Ook al heb ik zelf geen kast vol met motorsportprijzen, als ik mezelf weer een stukje verbeterd heb ten opzichte van de vorige race of trackday, voel ik me toch een winnaar!
5. Geniet, en zorg voor inspirerende mensen om je heen
Van boer tot chirurg en van chef-kok tot timmerman. Het maakt op de paddock geen bal uit wie je bent en wat je doet, iedereen helpt elkaar en gunt elkaar mooie circuitervaringen. Of je nou supersnel bent, of net begint: we hebben allemaal dezelfde passie, en daar gaat het om. Ik kan echt genieten van deze saamhorigheid, de leuke gesprekken, nieuwe inzichten en soms ook lastige momenten die je deelt. Een hoop levensgenieters bij elkaar, merk ik steeds. Harde werkers die het beste uit hun leven willen halen, fantastisch dat ik dit allemaal mag meemaken.
TIP: Kies zorgvuldig de mensen om je heen, die het beste met je voorhebben, waar je van kunt leren en waar je energie van krijgt,
dan geef je de ander ook de beste versie van jezelf!
Er valt nog zoveel te vertellen over vallen en opstaan, gericht te werk gaan, en herstel.. die bewaar ik tot de volgende keer!
Publicatiedatum: 05 juni 2023