In het magazine ‘de Landmacht’ verscheen in de editie juni een mooi verslag over een ‘wedstrijd’ voor groepen van Compagnie in de West (CidW) op een voor defensie illuster Caribisch eiland. In de beschreven periode was de C-cie van de 11e Luchtmobiele Brigade uit Schaarsbergen de hoofdbewoner van het eiland, waaruit de A-groep van het 2e peloton als winnaar uit de bus kwam. De LO&Sportgp OK beschreef voor ons de trainingsopzet.
Verkenning
De Charlie compagnie van het 11de bataljon heeft in juni 2018 een ‘Vormen Trainen Luchtmobiel’ (VTL) programma uitgevoerd onder verzwaarde omstandigheden. De LO&S groep Oranje kazerne heeft het programma bedacht na een verkenning in April. Tijdens deze verkenning hebben we gekeken naar de mogelijkheden op het eiland. Na een grondige verkenning hebben we een mooi parcours kunnen maken rond om het eiland.
De opzet van het VTL programma is begonnen met een voorbereidingsperiode van 2 dagen. Twee dagen om als groep zelf in te vullen na het verkrijgen van de opdracht. Commandant Charlie compagnie 11 LMB heeft aan het begin van deze twee dagen het doel, de onderbouwing en de open opdracht neergezet voor de oefening Tigerfeet. LO&S OK heeft vervolgens de mindset neergezet betreffende leiderschap en teamperformance bij de groepscommandanten. Dit is gedaan d.m.v. een presentatie over de teamscan en de coachstructuren. Na deze presentatie zijn de groepen bezig gegaan met het invullen en vervolgens concretiseren van de teamscan. Deze scan is de basis geweest voor de diepgang in de evaluatie momenten tijdens de diverse opdrachten gedurende de week. Door concreet over diverse aspecten van teamperformance te praten, konden er inhoudelijk stappen gemaakt worden binnen de teams en door de leiders. Aan het einde van de voorbereidingsperiode hebben alle groepen zichzelf voorbereid vanuit de sterkte / zwakte analyse van de teamscan.
Aanpassingsperiode
Vervolgens is het programma overgegaan naar de aanpassingsperiode. Deze periode stond in het teken van leiderschapstraining en teamperformance onder leiding van de LO&S groep OK. Tijdens deze periode was het voor de groepen nog mogelijk om gecoacht te worden middels een observator. We hebben gebruik gemaakt van de Julianabrug, fort Nassau, de kazerne Parera en de baai tussen de kazerne en de brug. Na deze 2-daagse en veel aandacht te hebben besteed aan de teamperformance en leiderschap hadden de groepen 1 dag rust.
Samenwerkingsverband
De tactische fase van de oefening (Tigerfeet) is een samenwerking geweest tussen de Charlie compagnie en de LO&S groep OK. Hierbij heeft de compagnie het tactische niveau aangegeven dat gehaald moest worden en heeft daar ook invulling aan gegeven. De LO&S groep OK heeft in deze periode invulling geven aan de fysieke en mentale vorming van de teams onder verzwaarde omstandigheden. Het leiderschap en teamperformance moest in deze tactische fase optimaal zijn om de opdrachten, zonder sturing van buitenaf, zelfstandig door de groepen te laten uitvoeren. Om deze doelstellingen te bereiken hebben we gebruik gemaakt van de Tafelberg, jungle trail, grotten, kliffen en de Christoffelberg.
Na een zware week en een zeer succesvolle samenwerking, waarbij groepen veel inzicht gehad hebben op hun teameffectiviteit, is het doel van de commandant meer dan behaald en is er een raamwerk neergezet voor de gehele Luchtmobiele Brigade waar de komende jaren nog veel gebruik van gemaakt zal worden.
Moordlustige bende
Een mooie passage uit de Landmacht: “Als de situatie op de plantage onder controle is, zetten de groepen koers richting het failliete en verlaten Sunset Waters Hotel bij Santa Martha. De moordlustige bende houdt zich hier schuil. Uit een van de vertrekken klinkt harde muziek die op de zenuwen werkt. De bendeleider zit er lekker te pokeren. De ene groep stevent er direct op af en rekent de leider in en andere groepen kammen eerst alle voorgaande ruimtes uit. Wat ze gemeen hebben? Knalrode gezichten en bezwete lichamen.
Als ook deze opdracht afgerond is, ploft de 22-jarige Minimi-schutter Harm neer. Hij heeft pas in september de AMOL afgerond en is daarna al snel naar Curaçao gestuurd. “Er komen veel nieuwe dingen op me af. We zijn net bijvoorbeeld met een FRISC aan wal gekomen. Dat is wel even anders dan een helikopter. Ik vind het allemaal te gek. Het parcours is als schutter soms zwaar, maar gelukkig helpt de groep me.”
Wil je nog meer over deze bijzondere wedstrijd van CidW lezen, klik dan hier.
Publicatiedatum: 23 augustus 2018