GOUD MET EEN ZILVER RANDJE

Door: Ramon van de Grift

Omdat ik al 10 jaar lang niet meer actief de judosport beoefen, had ik vorig jaar de beslissing genomen om niet deel te nemen aan het OMK Judo 2015. Maar het bleef toch knagen, en achteraf heb ik tegen mezelf gezegd dat ik het aankomende jaar op de mat zal staan. Mijn judohart heeft me doen beslissen om toch weer het judogi aan te trekken. Dit was best een lastige beslissing, want het niveau van vroeger zal ik nooit meer evenaren en dat is behoorlijk frustrerend op een toernooi.

Het begin

Voordat ik begon bij defensie heb ik op verschillende (inter)nationale toernooien gestaan in de categorie -17 en -20 jaar. Vanaf mijn 6 e tot 19 e jaar heb ik wekelijks 3x op de mat gestaan en onwijs veel plezier beleefd aan het “spelletje”.

Het einde

Tegen het einde in de -20 jaar ging het tussen mij en nog 2 andere judoka’s die door mochten naar het EK -20 jaar. In de voorgaande jaren was ik de mindere judoka van de 3, maar op het eind had ik de beste papieren om mij te kwalificeren voor de kwalificatie toernooien. Helaas ben ik toen wederom gepasseerd omdat ik te weinig op de kernploeg training aanwezig was. Ivm reistijd was dit voor mij ook niet mogelijk, een retourtje Vlissingen – Nieuwegein was al snel 4,5 uur. Wederom was het dus de reistijd wat mij er ook van weerhoudt om weer terug te gaan naar LMB, maar nu als LO/S instructeur.

Ook heb ik in deze periode een jaar lang opgewerkt naar de commando opleiding, wat resulteerde in het feit dat ik wat minder bezig was met het judo. Vanaf het moment dat ik aan de ECO ben begonnen, heb ik niet meer op de mat gestaan.

Tijdens de ECO ben ik helaas uitgevallen en ben ik terecht gekomen bij de LMB in Assen. Ook hier heb ik door drukte mijn judo pak nooit meer aangehad. Wel heb ik een aantal uitstapjes gemaakt naar boksen, kickboksen en MMA. Dit laatste viel natuurlijk wel in mijn straatje met mijn judo achtergrond, dus hier wilde ik wel wedstrijden in gaan draaien. Vanwege de KMS en VTO LO/S is het hier toch nooit van gekomen. Tot gisteren….

OMK Judo 2016

Vroeg in de ochtend ben ik vertrokken richting Lelystad, sporthal “de Koploper”. Gelukkig zat ik ruim in mijn gewichtsklasse -73, dus onderweg heb ik nog gewoon kunnen ontbijten. Iedereen die weleens op een judotoernooi heeft gestaan, kent de stress van het weegmoment. Vroeger was het een week heel weinig (of niet) eten, om in een gewichtsklasse te verschijnen waar je eigenlijk te zwaar voor bent.

Na een korte w-up heeft de hoofdscheidsrechter de “nieuwste” regels uitgelegd en toegelicht. Gelukkig heb ik voor dit toernooi nog een keer mee getraind met de Zeeuwse selectie in Goes, waar deze regels al werden gebruikt. Het bleek dat er in die 10 jaar behoorlijk wat veranderd was. Zo had ik vroeger een 7-tal technieken waar ik punten mee scoorde, maar een stuk of 4 mochten niet meer. Er is een regel gekomen dat er niks meer onder de band mag worden gepakt. Best vervelend als je gewend bent om de tegenstander bij de benen te pakken om deze vervolgens door de mat te gooien.

Ik zat met een 7tal judoka’s in de poule, dus er stonden 6 partijen klaar. Het niveau was toch nog best hoog, zo zat ik in de poule met wat oude bekenden. De eerste 2 partijen waren nog even inkomen, maar dat was ook wel logisch. Vanaf de 3 e partij ben ik echt lekker gaan judoën, zo heb ik punten kunnen scoren met een schouderworp op 2 knieën en verschillende heupworpen. Nadat ik van iedereen van defensie heb gewonnen en dus kampioen in de -73 was, heb ik het opgenomen tegen de judoka’s van de politie in de -73. Hier zat er eentje bij die momenteel nog op een hoog niveau judoot & dit merkte ik gelijk. Deze partij heb ik verloren, maar zeker ook van genoten! Snel merk je dat je tegen deze lui de scherpte mist die je nodig hebt om lekker te kunnen judoën.

Tevens kwam naar boven dat het uithoudingsvermogen heel specifiek is. Ik ging er vanuit dat dit mijn sterke punt zou zijn aangezien ik de laatste tijd best wat marathons loop, maar na een partij van 5 minuten judoën was ik helemaal gesloopt.

Conclusie

Het was een eenmalige uitstap, want ik kan dit niet combineren met alles wat momenteel loopt. Judo is en blijft een geweldig mooie sport, alleen maken de nieuwe regels het iets onaantrekkelijker. Het mooiste vind ik het moment voorafgaand aan de wedstrijd wanneer beide judoka’s de mat op komen, beide met het doel om de ander “door” de mat te gooien.

Ik ben blij dat ik dit jaar heb meegedaan en de gouden medaille krijgt een mooi plaatsje op de sportgroep BRK te Vught!

De uitslag van het OMK Judo wordt z.s.m. op www.sportcommissie.nl gepubliceerd.