ORIËNTEREN IN VERSTEDELIJKT GEBIED

Door Pim van den Nouwelant

Op woensdag 18 april was zowel Groot- als Klein Heidekamp te Schaarsbergen het strijdtoneel voor het Open Militair Kampioenschap voor onderdeelsteams. We hebben het hier over oriëntatielopen, maar met dit jaar een primeur: op wedstrijdtempo oriënteren in een ‘Urban’-omgeving.

Vooraf werd druk gespeculeerd wat het effect van een dergelijke omgeving zou zijn op het wedstrijdverloop. In oorden is het door het netwerk van wegen en gebouwen vaak minder complex om je weg te vinden dan in een natuurlijke omgeving, waar alleen terreinkenmerken als herkenningspunt kunnen dienen. (Overigens in tegenstelling tot militair optreden in dit terrein: juist de infrastructuur kan dan een verhoogd risico op verliezen van Situational Awareness met zich meebrengen. Deze zorgt voor een onoverzichtelijk gevechtsveld met veelal korte waarnemings- en schootsvelden met vele verplaatsingsmogelijkheden onder, over en boven het maaiveld.)

Terug naar de oriëntatieloop: over het algemeen is in een vlak, verstedelijkt gebied meer houvast voor het navigeren dan in een meer natuurlijk gebied en er werden dan ook snelle looptijden verwacht. Zouden deze woensdag sterke lopers met voldoende kaartlees-vaardigheden een onverwachte uitslag teweeg weten te brengen?

De baanlegger en tevens wedstrijdleider, Davy Heesakkers, heeft door een goede baanlegging het optimale uit de kaart weten te halen. Er werd gestart vanaf het sportveld van de LO&Sportgroep GHK en dit was tevens de wissel- en finishlocatie. Hierdoor konden teamgenoten en belangstellenden het wedstrijdverloop prima volgen, overigens onder de uitbundig schijnende zon en met wat muziek op de achtergrond: prima vertoeven.

Vanaf de start werden de deelnemers geleid over het terrein met dichtbebouwde delen, maar ook de nodige boscomplexen met wat verdichtingen én stukken waar over de weg behoorlijk aangezet kon worden. De wedstrijd als geheel was hierdoor toch verrassend afwisselend en dit zorgde ervoor dat je goed scherp moest blijven. Op hoog tempo is een verkeerde keuze zo gemaakt en bijvoorbeeld aan de verkeerde kant van een hek uitkomen en moeten omlopen is nooit leuk. Zo had de wedstrijd alles in zich wat een kampioenschap vraagt: routekeus, noodzaak tot nauwkeurigheid én fysiek vermogen.

Aardig detail is dat het organiseren van het militair kampioenschap tevens één van de leertaken is van de opleiding tot Kerninstructeur OriëntatieLopen (KOL) waar Heesakkers momenteel mee bezig is. Ik ga er vanuit dat hij voor het technisch gedeelte met vlag en wimpel is geslaagd!

Voor wat betreft de beleving van de deelnemers bij dit evenement heb ik alleen maar positieve geluiden opgevangen over het feit dat het kampioenschap dit jaar op een kazerne is georganiseerd. Er was voorzien in prachtig weer, voldoende houvast voor minder ervaren deelnemers en toch genoeg uitdaging voor de doorgewinterde oriënteerder. Dit alles maakte dat deze ‘Urban-Editie’ van het OMK Oriënteren voor onderdeelsteams een succes te noemen is.

Voor het antwoord op de vraag of de uitslag erg onverwacht is geworden, verwijs ik u graag naar de uitslagen op www.sportcommissie.nl.

Publicatiedatum: 20 april 2018