Vrienden van het dienstvak LO&Sport
 

GRENZEN VERLEGGEN IN ROTTERDAM

Door Ruud Jacobi

Ruud Jacobi kennen we op deze website van krachtige artikelen over Olympisch gewichtheffen en zijn deelname aan de allereerste try-out van de Sportcommissie met een Crossfit-wedstrijd in Dongen. Na zijn eerste plaatsing op de LTK in 't Harde is hij in Schaarsbergen geland als sportinstructeur bij School LMB. Levert naast een professioneel opgezette GVA ook nog eens een puik redactioneel artikel af door drie deelnemers mede over hun ervaringen te laten vertellen.

De leerlingen van het 1e peloton zitten in de laatste fase van de opleiding, de luchtmobiele fase van de AMOL. Ze hebben net de OVG week afgerond, Falcon Offensive staat als volgende gepland en nu staan ze in Rotterdam voor de GVA. Het doel van de GVA is het verbeteren van de inzet van de militair onder stressvolle omstandigheden. Of anders gezegd “leren omgaan met stress” en “presteren onder druk”. De leerlingen van het 1e peloton van School Luchtmobiel worden in posities gebracht waarbij ze de stress moeten reguleren middels de MMV (militaire mentale vaardigheden). Waarbij de competenties stressbestendig, integer, durf en verantwoordelijkheid centraal staan.

Het is weer de eerste grote organisatie in de COVID-periode en dat midden in het drukke centrum van Rotterdam. De commandant van School Luchtmobiel vindt dit ook een mooie kans om ons op een positieve manier te kunnen uitdragen, we handelen conform veiligheidsvoorschriften en laten zien dat we een cruciale beroepsgroep zijn voor BV Nederland.

Wat ook uniek is aan deze GVA, is dat activiteiten verdeeld zijn over drie verschillende locaties.
De Hef (= een oude spoorlijn brug over de Koningshaven), de Euromast en de Marcor Bulk.

De Hef
Middels de motorboot zijn alle verplaatsingen geregeld, de leerlingen moeten vanuit de boot de brug op klimmen. Het vervolg is middels de vaste trap en een klettersteig naar het hoogste punt op de noord kant. Daarna worden ze gereed gemaakt voor een catcrawl van 50 meter op een hoogte van 70 meter. Op de zuidzijde is een afdaling. Gevolgd door de lef sprong waarna ze hand over hand weer de motorboot in gaan.

De catcrawl is letterlijk het hoogte punt, ook figuurlijk een grote overspanning waarbij eerst over de reling geklommen moet worden en daar kan je al een hoop gedragingen uithalen. Dan moet de tocht naar de overkant nog komen… Het eerste stuk is makkelijk, gaat een stukje naar beneden maar vanaf het midden gaat het weer omhoog. Dan gaat ook de wind een rol spelen, balans houden en de focus bewaren. De laatste meters op de tanden bijten en ontlading als ze de overkant hebben gehaald.

Sld2 Wassenaar: “Tijdens de busrit begonnen de zenuwen meer te worden en toen ik zag hoe hoog de Hef was, had ik wel mijn twijfels. Ik stond als laatste in de rij en zag iedereen van mijn groep naar de overkant komen. Uiteindelijk was het mijn beurt, ik werd aan het touw beveiligd en moest over de reling klimmen. Dat was het moment dat ik bevroor en niks meer durfde. Ik keek alle kanten op en begon zweet handen te krijgen, lichte paniek. Ik kreeg goede hulp van de kliminstructeur en na een tijdje praten, doelen stellen, afspraken maken en ademhalingstechnieken toepassen is het mij samen met de kliminstructeur toch gelukt. Ik trok mezelf langzaam vooruit terwijl ik hardop 1,2,3 telde, zo ging ik vooruit met angst. Eenmaal aan de overkant aangekomen trilden mijn benen nog maar wel met een trots gevoel.”

De Euromast

Met een hoogte van 100 meter leent de Euromast zich uitstekend voor een afdaling. Maar voordat je naar beneden mag, moet je eerst omhoog. Er moesten met je klimuitrusting om eerst 589 traptreden  worden beklommen in een tijd van 3 minuten en 30 seconden, en ja, niet goed is opnieuw. Na de opdracht gehaald te hebben, volgde het zelfstandig infitten. De uitstap is lastig voor ze, de rig en de asap (2 nieuwe afdaalsystemen, red.) over de reling en dan rustig naar beneden.

Sld1 Sabajo: “We moesten naar boven via de trap, hier kregen wij een tijd voor mee, deze tijd haalden we niet de eerste keer, dus gingen we het opnieuw proberen. We hadden geen tijd bij gevraagd en haalden het weer niet. Ik zelf werd helemaal niet lekker en mocht van de instructeur wat drinken, daarna nog een keer omhoog en nu wel gehaald. Eerst zag ik er niet het belang van in maar eenmaal boven snapte ik het, denk ik. Ook al ben je hartstikke moe en uitgeput, dan moet je de knop omzetten en puur focussen op je handelingen. De instructeurs boven bleven rustig en lieten je zelf nadenken, daarnaast kregen we ook tips van ze hoe om te gaan met stress als je bezig bent en staat te wachten. Heel leerzaam en een leuke ervaring, hierdoor kreeg je echt zelfvertrouwen, ik denk dat de groep het hartstikke goed heeft gedaan.”         

 

De Marcor Bulk 

De laatste locatie was de Marcor Bulk, hier stond op een efficiënte wijze coachen van je buddy tijdens de opdrachten centraal.

Kpl1 Kormelink: “De boot betraden wij via de grote ankerkettingen middels je klettersteig set. Na dit te hebben gedaan, kwamen wij op het eerste dek, en moest je jezelf zekeren om vervolgens middels een touwladder naar het bovenste dek te klimmen. Eenmaal aangekomen op het bovenste dek heb ik even een rondje gemaakt om eens te kijken door de kleine stoffige raampjes. Nadat de hele groep boven was, deden we een afdaling naar het beneden dek. Vanuit de verte had ik al een obstakel parcours zien hangen. Bij de opdracht kwam het efficiënt coachen en advies geven aan bod vanuit je buddy’s die aan de zijlijn mee stonden te kijken. Kreten zoals KOM OP, JE KUNT HET waren uit den boze. Het parcours ging me goed af, de tips van buddy’s heb ik veel aan gehad. Na dit te hebben gedaan, was er nog eenmaal een afdaling vanuit de punt van het schip, naar beneden richting de bootjes.
Als laatste wil ik zeggen dat deze dag enorm mooi is georganiseerd door de school en de LO&Sportorganisatie“

In de praktijk omgaan met stress als individu en als groep. De grenzen zijn verlegd en het vertrouwen is gegroeid. Met deze ervaring zijn ze klaar voor de laatste weken van de opleiding.

Een mooi programma en kwalitatief goede evaluaties door de kaderleden. Een geslaagde dag waarbij veilig en professioneel is gewerkt. Ik wil éénieder bedanken die heeft mee geholpen aan deze GVA.

In oktober gaan we weer. 

Publicatiedatum: 26 juli 2021