Het afgelopen jaar hebben wij op de LO&Sportgroep GHK keihard gewerkt aan het herschrijven van het FMOTP voor de nieuwe Algemene Militaire Opleiding Luchtmobiel (AMOL). In dit artikel deel ik graag wat dat voor de sport betekent en hoe we dat hebben aangepakt.
AMOL herschrijven naar BOKL-LFO (Basis Opleiding KL - Luchtmobiele Functie Opleiding)
Andere mindset
In september 2024 kregen we als cluster de opdracht om het FMOTP voor de nieuwe AMO- opleiding (BOKL-LFO) te herschrijven. De richtlijnen die we daarbij meekregen vanuit het Opbevel van commandant School LMB waren onder andere:
- Het creëren van een beter aansluitpunt voor de leerlingen naar de 11de Brigade.
- Vorming moet centraal komen te staan en heeft prioriteit boven taakinhoud.
Dit vroeg om een andere manier van denken voor ons cluster. Daar waar we in de oude AMOL-opleiding vooral gefocust waren op het zijn van selecteur op basis van resultaten van de FIT, werd er van ons gevraagd meer adviseur te gaan worden op basis van gedrag. Dit ging niet zonder slag of stoot, omdat het soms best lastig is om oude patronen/denkwijzen te doorbreken. Maar we kwamen al snel tot de conclusie dat een fixed mindset ons niks op zou leveren. En dat dit de kans was om als cluster INI nog bepalender te worden in de opleiding t.a.v. fysieke en mentale doelstellingen. Daarom zijn we het afgelopen jaar met een growth mindset aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een nieuw FMOTP. En we zijn erg trots zijn op wat we daarmee hebben bereikt.
Verschuiving van losse sportlessen naar MMV-events (Militaire Mentale Vaardigheden)
In de nieuwe opleiding is minder ruimte voor sportlessen dan voorheen, doordat de nieuwe opleiding drie weken korter duurt dan de oude opleiding. Hierdoor is er automatisch minder tijd voor alle onderwerpen in de opleiding en dus ook voor de sport.
Waar we méér tijd voor kregen, was het werken aan de mentale fitheid door middel van het toepassen van MMV-events. We hebben van commandant School LMB de opdracht gekregen daarmee aan de slag te gaan en een plan van aanpak te presenteren. Dat plan van aanpak hebben we gemaakt en werd enthousiast ontvangen vanuit de staf LMB. Dat was uiteraard goed nieuws, maar legde ook druk op ons cluster. We moesten van onze ideeën nu uitvoerbare producten gaan maken. Ook dit ging niet zonder slag of stoot, maar ik zeg maar zo: zonder wrijving geen glans! En ik kan met recht zeggen dat de producten die er nu liggen aardig aan het glimmen zijn ;-)
Doelstellingen & inhoud MMV-events
Ik hoor jullie al denken: wat houden die MMV-events dan in en waar moeten ze aan voldoen? De doelstellingen van de MMV-events moesten voldoen aan het stapelingsmodel dat gehanteerd wordt tijdens de opleiding.
Door middel van het stapelingsmodel worden de kernwaarden die centraal staan tijdens de opleiding gefaseerd overgebracht aan de leerlingen. Op deze manier worden de leerlingen stapsgewijs gevormd en blijft het behapbaar. Onze MMV-events vinden plaats op diverse momenten tijdens de LFO. Hieronder een overzicht van de activiteiten, gekoppeld aan de kernwaarden en competenties.
Week 1 LFO |
Van selecteur naar adviseur
Door het implementeren van deze MMV-events is onze rol verschoven van selecteur naar adviseur. We kijken naar het gedrag van de leerlingen en evalueren dat gedrag. Tijdens die evaluaties laten we ze inzien welk gedrag ze vertonen en of dat gedrag gewenst is of niet. En welke MMV-tool ze in kunnen zetten om dat gedrag te bestendigen of verbeteren.
Dit alles vraagt vakinhoudelijk veel van ons als cluster. En omdat we pas een jaar bezig zijn, is er zeker nog ruimte voor ontwikkeling. Maar we hebben, onder andere door hard werken en de juiste mindset, enorme stappen gemaakt in de mentale training/vorming tijdens de nieuwe BOKL-LFO.
Ik hoop dat ik jullie met dit artikel heb kunnen enthousiasmeren en/of ideeën heb gegeven voor op je eigen werkplek. Als je vragen hebt over onze aanpak, dan kun je altijd bij ons aankloppen.
Publicatiedatum: 03 november 2019






