Sport en innovatie draaien al jaren om slimme technologieën op het gebied van vitality en performance. Dit jaar stond de mens centraal op de High Tech Campus in Eindhoven. De mens in relatie tot de technologie. Vandaag waren lkol Jan van den Dool, tlnt Jasper Schout, aooi Hans Wakelkamp en Taco Visser aanwezig om zich te laten inspireren door verhalen, ervaringen en succesverhalen van topondernemers en experts uit het bedrijfsleven.
Briljante mislukkingen
Het eerste keynote werd verzorgd door professor Paul Iske. Deze ging over sportinnovatie, geïnspireerd door briljante mislukkingen. De kern van zijn betoog was dat bij verandering de mens vaak gedreven (lees: tegengehouden) wordt door angst, maar dat je moet omgaan met de realiteit. Je moet proberen open te staan voor het onbekende en te leren van het onverwachte en van mislukkingen. Hij gaf aan: failure is an option, fail fast and learn fast, van faalangsten naar faalopbrengsten! Hij heeft hiervoor ook het ‘Instituut voor briljante mislukkingen’ opgericht (www.briljantemislukkingen.nl).
Er stonden op het congres vier thema’s centraal:
Vital city: mensen centraal
Professor Ad van Berlo hield zijn betoog over innovatieve beweegconcepten, producten en ondernemers die voor meer vitaliteit op het werk, op scholen en in huiskamers zorgen. De visie op ‘vital city’ is gericht op vitaliteit in 2030. De mindset is samenwerken, waarbij de brug tussen mens en technologie gezocht wordt met multi stakeholders. In 2030 gaan we steeds meer personaliseren!
Presteren: je beste zelf
Koen Schobbers (e-sport expert) en Maurice Aarts (Innolab) gaven antwoord hoe we een klimaat creëren waarin iedereen optimaal kan presteren om zo het beste uit zichzelf te halen? Een klimaat voor topsporters, de breedtesport en e-sporters. Een klimaat voor iedereen. Waar de persoon centraal staat en innovatieve technologie een bijdrage levert. Koen Schobbers kreeg vorig jaar als eerste gamers van Nederland een topsportstatus toegewezen, is al tien jaar professioneel gamer en expert bij NOS langs de lijn. In 2017 brak hij nog een wereldrecord in de game Trackmanie. Hij gaf het belang aan van vitaliteit en gezondheid in relatie tot presteren als e-sporter. Een veel gezien probleem is dat een kind veel gamed. Hoe ga je nu om met een gamend kind? Op nummer 1 staat slaap, op nummer 2 staat studie (is toekomst voor ieder kind) op nummer 3 staat sport (daardoor ben je meer energiek en mentaal sterk), nummer 4 is sociaal (omgaan met anderen is van groot belang) en op nummer 5 stond spel (bijvoorbeeld ben je een racer of vooral goed in League of Legents). Binnenkort komt hij met een boek: het gamend kind. E-sport is nu veel zitten. Aan de achterkant zit veel beweging en gezondheid. Esport gaat toe naar bewegen buiten. Dankzij Pokemon Go is buiten gamen de hype. Op deze manier kom je aan je dagelijkse game gerelateerde frisse buitenlucht. Het maakt voor je smartphone gebruik van augmented reality (AR) en GPS.
Maurice Aarts (Innolab topsportondersteuning voor de Nederlandse turnteams) heeft zes voorbeelden uitgelegd van verbeteringen binnen de turnwereld.
1. Direct video support in training practise; 21 camera’s registreren de oefeningen die je direct terug kan zien.
2. Camera delay: hiermee kun je direct je oefening terug zien, makkelijk bedienen en langzaam afspelen.
3. Cable tension:controlling cable tension on high bar. Soort apparaatje wat de spanning op de kabels meet die het rek vasthouden. Heel de wereld gebruikt nu de kabelspanners.
4. Team composition calculator: wordt gebruikt om teamprestaties neer te zetten. Dit kan oa gebruikt worden om te kijken welk team je mee wilt nemen naar de wereldkampioenschappen. Wie kies je voor het turnteam en wat is het risico voor het puntentotaal?
5. Performance enhancement bij 3D motion track.
6. Training with smart rings. Onderzoek naar 2 seconden houdingstijd bij de ringoefening. Hierdoor kun je beter en eerlijker beoordelen en de jury ondersteunen.
Impact: idee naar succes
Praktijkervaringen en voorbeelden laten zien hoe innovatieve ideeën voor sport en vitaliteit worden omgezet in renderende organisaties. Onder andere co creatie en IoT creëren nieuwe kansen van waarde. Met impact op maatschappelijk, economisch en sportief gebied.
Experience room
In de experience room tonen startups en ontwikkelaars welke technologie ze inzetten om inzichten op te doen, vitaliteit te verbeteren en helpen bij het optimaliseren van prestaties van individuen.
Dutch Sports Innovation Award 2018!
De ‘Dutch Sports Innovation Award’ is een stimuleringsprijs voor innovatieve en kansrijke producten/diensten op het gebied van sport & bewegen. Dit jaar stonden 3 genomineerden op het podium, te weten:
- Wander watch: smartwatch for outdoor play
- Smart floor: meten van de voetbeweging van sporters. Je hebt dan een soort stijgbeugel aan de voet. In de vloer zit een soort folie welke levenslang meegaat. Mogelijk zit hier voor defensie een mogelijkheid om Speed & Agility te kunnen meten.
- Open RTLS: (Real Time Lactating Systemen. Wat RTLS zo uniek maakt is dat naast de indentificatie van de tag en het product ook lokalisatie mogelijk is. Het RF signaal van de RFID-tag wordt gebruikt voor het berekenen van de locatie van de tag. Een RTLS bestaat veelal uit drie componenten: RFID-tags, de RTLS readers (antennes) en software. Bij RTLS is deze softwarecomponent belangrijk omdat deze de algoritmen bevat waarmee de locaties van RFID-tag worden berekend.
De winnaar is de Open RTLS E-ball sensor geworden. Zij hebben een award ter waarde van €15.000,- gewonnen!
Discussie pannel
De dag werd afgesloten met een expert discussie over belang en toekomst van sportinnovatie. Aan tafel zaten Toon Gerbrands (PSV), John Baekelmans (IMEC), Ad van Berlo (VanBerlo), Harry van Doremalen (Topteam sport), George de Jong (Cluster Sports&Technology) en Stijn Steenbakkers (gemeente Eindhoven). Uit het discussieplatform bleek dat de voetbalwereld het meeste innoveerde. Alles wordt bij hun gemonitoord. PSV speelt championsleague op het gebied van innovatie. De vraag is: kunnen we mensen motiveren tot bewegen en hoe doen we dat? Van belang is om de mens centraal te zetten en te kijken wat hen drijft. Mensen zijn erg sociaal, denken en werken in community. Snappen wij wat omgaat in de huidige generatie die graag gamed? Voeding is de grootste ziekte veroorzaker. Er kwam wel ter spraken binnen welke kaders wij kunnen digitaliseren en innoveren. Ze uiten grote zorgen in de individualisering van de samenleving. Sport is een veld waar iedereen elkaar ontmoet ongeacht gender, leeftijd, opleiding of achtergrond. Men vindt dat privacy geen issue mag zijn om niet te innoveren. Kinderen moeten op school meer bewegen en goed onderwijs krijgen. De eetgrage generatie hebben voor het eerst een korter leven i.v.m. de toename van obesitas. Advies: blijf creatief aan de gang met innoveren. Het gaat erom dat je elkaar inspireert en stimuleert. Together we create the difference. Succes is samenwerking en creativiteit!
Publicatiedatum: 12 oktober 2018