Vrienden van het dienstvak LO&Sport
 

NATIONALE SPORT INNOVATIE CONGRES 2018:
CONNECTING PEOPLE

Door Hans Wakelkamp, i.s.m. Jasper Schout

Sport en innovatie draaien al   jaren om slimme technologieën op het gebied van vitality   en performance. Dit jaar stond de mens centraal op de High Tech Campus in Eindhoven.   De mens in relatie tot de technologie. Vandaag waren lkol Jan van den Dool, tlnt Jasper   Schout, aooi Hans Wakelkamp en Taco Visser aanwezig om zich te laten inspireren door   verhalen, ervaringen en succesverhalen van topondernemers en experts uit het   bedrijfsleven.   

Briljante mislukkingen   
Het eerste keynote werd verzorgd door professor Paul Iske. Deze ging over   sportinnovatie, geïnspireerd door briljante mislukkingen. De kern van zijn betoog was dat   bij verandering de mens vaak gedreven (lees: tegengehouden) wordt door angst, maar   dat je moet omgaan met de realiteit. Je moet proberen open te staan voor het   onbekende en te leren van het onverwachte en van mislukkingen. Hij gaf aan: failure is   an option, fail fast and learn fast, van faalangsten naar faalopbrengsten! Hij heeft   hiervoor ook het ‘Instituut voor briljante mislukkingen’ opgericht   (www.briljantemislukkingen.nl).


Er stonden op het congres vier thema’s centraal:   
Vital city: mensen centraal
  Professor Ad van Berlo hield zijn betoog over innovatieve beweegconcepten, producten   en ondernemers die voor meer vitaliteit op het werk, op scholen en in huiskamers zorgen.   De visie op ‘vital city’ is gericht op vitaliteit in 2030. De mindset is samenwerken,   waarbij de brug tussen mens en technologie gezocht wordt met multi stakeholders. In   2030 gaan we steeds meer personaliseren!   

Presteren: je beste zelf   
Koen Schobbers (e-sport expert) en Maurice Aarts (Innolab) gaven antwoord hoe we een   klimaat creëren waarin iedereen optimaal kan presteren om zo het beste uit zichzelf te   halen? Een klimaat voor topsporters, de breedtesport en e-sporters. Een klimaat voor   iedereen. Waar de persoon centraal staat en innovatieve technologie een bijdrage levert.   Koen Schobbers kreeg vorig jaar als eerste gamers van Nederland een topsportstatus   toegewezen, is al tien jaar professioneel gamer en expert bij NOS langs de lijn. In 2017   brak hij nog een wereldrecord in de game Trackmanie. Hij gaf het belang aan van   vitaliteit en gezondheid in relatie tot presteren als e-sporter. Een veel gezien probleem is   dat een kind veel gamed. Hoe ga je nu om met een gamend kind? Op nummer 1 staat   slaap, op nummer 2 staat studie (is toekomst voor ieder kind) op nummer 3 staat sport   (daardoor ben je meer energiek en mentaal sterk), nummer 4 is sociaal (omgaan met   anderen is van groot belang) en op nummer 5 stond spel (bijvoorbeeld ben je een racer   of vooral goed in League of Legents). Binnenkort komt hij met een boek: het gamend   kind.   E-sport is nu veel zitten. Aan de achterkant zit veel beweging en gezondheid. Esport gaat   toe naar bewegen buiten. Dankzij Pokemon Go is buiten gamen de hype. Op deze manier   kom je aan je dagelijkse game gerelateerde frisse buitenlucht. Het maakt voor je   smartphone gebruik van augmented reality (AR) en GPS.


Maurice Aarts (Innolab topsportondersteuning voor de Nederlandse turnteams) heeft zes   voorbeelden uitgelegd van verbeteringen binnen de turnwereld.   
1. Direct video support in training practise; 21 camera’s registreren de oefeningen die je   direct terug kan zien.
  2. Camera delay: hiermee kun je direct je oefening terug zien, makkelijk bedienen en   langzaam afspelen.   
3. Cable tension:controlling cable tension on high bar. Soort apparaatje wat de spanning   op de kabels meet die het rek vasthouden. Heel de wereld gebruikt nu de kabelspanners.   
4. Team composition calculator: wordt gebruikt om teamprestaties neer te zetten. Dit   kan oa gebruikt worden om te kijken welk team je mee wilt nemen naar de   wereldkampioenschappen. Wie kies je voor het turnteam en wat is het risico voor het   puntentotaal?   
5. Performance enhancement bij 3D motion track.   
6. Training with smart rings. Onderzoek naar 2 seconden houdingstijd bij de ringoefening.   Hierdoor kun je beter en eerlijker beoordelen en de jury ondersteunen.


Impact: idee naar succes   
Praktijkervaringen en voorbeelden laten zien hoe innovatieve ideeën voor sport en   vitaliteit worden omgezet in renderende organisaties. Onder andere co creatie en IoT   creëren nieuwe kansen van waarde. Met impact op maatschappelijk, economisch en   sportief gebied.   

Experience room   
In de experience room tonen startups en ontwikkelaars welke technologie ze inzetten om   inzichten op te doen, vitaliteit te verbeteren en helpen bij het optimaliseren van  prestaties van individuen.


Dutch Sports Innovation Award   2018!   
De ‘Dutch Sports Innovation Award’ is een stimuleringsprijs voor innovatieve en kansrijke   producten/diensten op het gebied van sport & bewegen.   Dit jaar stonden 3 genomineerden op het podium, te weten:
  - Wander watch: smartwatch for outdoor play
- Smart floor: meten van de voetbeweging van sporters. Je hebt dan een soort stijgbeugel aan de voet. In de vloer zit een soort folie welke levenslang meegaat. Mogelijk zit hier voor   defensie een mogelijkheid om Speed & Agility te kunnen meten.   
- Open RTLS: (Real Time Lactating Systemen. Wat RTLS zo uniek maakt is dat naast de indentificatie van de tag en het product ook   lokalisatie mogelijk is. Het RF signaal van de RFID-tag wordt gebruikt voor het   berekenen van de locatie van de tag. Een RTLS bestaat veelal uit drie componenten:   RFID-tags, de RTLS readers (antennes) en software. Bij RTLS is deze   softwarecomponent belangrijk omdat deze de algoritmen bevat waarmee de locaties   van RFID-tag worden berekend.   

De winnaar is de Open RTLS E-ball sensor geworden. Zij hebben een award ter waarde   van €15.000,- gewonnen!


Discussie pannel   
De dag werd afgesloten met een   expert discussie over belang en toekomst van   sportinnovatie. Aan tafel zaten Toon Gerbrands (PSV), John Baekelmans (IMEC), Ad van   Berlo (VanBerlo), Harry van Doremalen (Topteam sport), George de Jong (Cluster   Sports&Technology) en Stijn Steenbakkers (gemeente Eindhoven).   Uit het discussieplatform bleek dat de voetbalwereld het meeste innoveerde. Alles wordt   bij hun gemonitoord. PSV speelt championsleague op het gebied van innovatie.   De vraag is: kunnen we mensen motiveren tot bewegen en hoe doen we dat?   Van belang is om de mens centraal te zetten en te kijken wat hen drijft. Mensen zijn erg   sociaal, denken en werken in community. Snappen wij wat omgaat in de huidige   generatie die graag gamed?   Voeding is de grootste ziekte veroorzaker. Er kwam wel ter spraken binnen welke kaders   wij kunnen digitaliseren en innoveren. Ze uiten grote zorgen in de individualisering van   de samenleving. Sport is een veld waar iedereen elkaar ontmoet ongeacht gender,   leeftijd, opleiding of achtergrond. Men vindt dat privacy geen issue mag zijn om niet te   innoveren.   Kinderen moeten op school meer bewegen en goed onderwijs krijgen. De eetgrage   generatie hebben voor het eerst een korter leven i.v.m. de toename van obesitas.   Advies: blijf creatief aan de gang met innoveren. Het gaat erom dat je elkaar inspireert   en stimuleert.   Together we create the difference. Succes is samenwerking en creativiteit!

                                                                         Publicatiedatum: 12 oktober 2018