Vrienden van het dienstvak LO&Sport
 
UITREIKING GOUDEN MEDAILLE AAN RUUD LENFERINK
Door Arjan Kreeft

Waar anders dan in het inmiddels besneeuwde Lofer, met de aanwezigheid van de voltallige O&T-groep Z-Dld, kreeg Ruud Lenferink de gouden medaille voor 36 jaar trouwe dienst uitgereikt. Hieronder de integrale speech van zijn commandant, Lkol Arjan Kreeft.

Beste aanwezigen,
Ik ben de lkol Arjan Kreeft, Cdt van de LO&Sportorganisatie en aan mij de eer om vandaag de gouden medaille voor 36 eerlijke en trouwe dienst aan aooi Ruud Lenferink te mogen uitreiken.
In het voortraject richting een medaille-uitreiking overleg ik altijd met de jubilaris hoe hij/zij het e.e.a. ziet. Wat ik bijvoorbeeld wel of niet mag vertellen. Bij Ruud was het heel makkelijk. Vertel gewoon wat je wil vertellen.

Het begin bij defensie
Na de lagere school is Ruud naar het CIOS in Arnhem gegaan. Na het behalen van zijn diploma, in 1987, wachtte de dienstplicht op hem. Of hij zich even wilde melden in Ossendrecht. Ruud had daar helemaal geen zin in. In de periode Ossendrecht is Joey, na een zware bevalling, geboren. Ruud wilde eigenlijk gewoon thuis zijn. Al met al heeft Ruud de periode Ossendrecht als erg vervelend ervaren.
Als dienstplichtig sportinstructeur werd Ruud op de Oranjekazerne geplaatst. Collega’s in die tijd waren onder andere Rene de Jager en Jan Joosen. De plaatsing op de OK heeft Ruud gebruikt om zich voor te bereiden op zijn KMS periode. Hij wilde namelijk beroeps LO&Sportinstructeur worden.

LO&Sportinstructeur
In 1992 mocht Ruud zich in Weert melden voor de onderofficierenopleiding. In het kader van eerder verworven competenties kreeg Ruud 4 maanden verkorting. Na 4 maanden KMS volgden 4 maanden VTO in Ossendrecht. Ruud deed dat samen met onder andere Oscar Prins en Anthony Scheepers.
Ruud wilde na de opleiding aan de KMS graag geplaatst worden op de Oranjekazerne (OK). Jan Pasman, de toenmalige P-functionaris, dacht daar anders over. Voor Ruud zijn ontwikkeling was het namelijk goed dat hij op een grote algemene Legerplaats geplaatst werd. Het werd dus de LTK. Een sportgroep van 15 instructeurs die binnen 4 maanden terug werd gebracht naar 4 instructeurs.

Rode baret en klimmen
Na een plaatsing in Garderen volgde toch de terugkeer op het ‘oude’ nest, de OK. Ook Ruud moest zijn rode baret halen. En dat deed hij in 1999. In die tijd was het een gecombineerde eindoefening, namelijk VAKOL met AMOL. John Sanna zat destijds in de AMOL. Pas 25 later kwamen Ruud en John er middels een YouTube filmpje achter dat ze samen in dezelfde eindoefening zaten.
Ruud heeft 10 jaar, en in drie verschillende functies, op de OK gewerkt. Al na 4 maanden ging hij op uitzending (SFOR 9). Ook Pierre Schoonen, Jan Bult en Bart Steenge zaten in die periode in het gebied.
Bij terugkomst werd Ruud bevorderd tot smi. Hij was clusterhoofd van achtereenvolgens het 12e en de ZE. Daarna hielt hij zich als HI P&P bezig met de planning. In die tijd waren Tom Linthout en Marco Althuizen stagiaires.

Adjudant LOSS
In 2010 werd Ruud bevorderd tot aooi en kreeg hij de functie cursusleider op de LOSS. Tot 2013 aan de klimkant en vanaf 2013-2016 aan de algemene kant. Met name in die laatste functie heeft Ruud veel geleerd. Hij is daardoor een betere LO&Sportinstructeur geworden. Collega’s aan de algemene kant waren Johan Veenstra, Jeroen Kuiper en Anthony Scheepers.
Aan de klim kant heeft Ruud de transitie van Cordelet Rouge en Cordelet Vert naar TWOH en IWOH meegemaakt. Het waren in die tijd lange dagen en door de vele opleidingen en omscholingen was hij veel van huis. Maar daarentegen is hij wel op heel veel mooie locaties in het buitenland geweest.

Boven o.a. Ruben Driever, Ruud, Gert Borneman, Scheep, Salvi en Gerrit Pasman. Onder o.a. Fred Jansen, Oscar Prins en Jan Maree.


Vervolgfuncties richting Duitsland

Na een functie als aooi O&TO op de GMK (2016-2017) en een functie als OTB-er Regio Noord landt Ruud op 1-1-2020 in Ruhpolding - Fritz am Sand. Echter, na 3 maanden slaat Covid toe. Er gaan geen eenheden naar Duitsland en de instructeurs krijgen de opdracht om naar Nederland te komen. Ruud ondersteunt de organisatie daar waar nodig (onder andere bij de VTO officieren).
Halverwege 2021 komt er een nieuw O&T-groep Zuid-Duitsland onder leiding van Eelke. Vanaf dat moment zijn er veel vernieuwingen doorgevoerd. Van GVA (o.a. 100 meter afdaling) naar MENTEX, naar productgroepen, naar ‘Dienstencatalogus O&T-groep Zuid Duitsland’ naar uiteindelijk ‘Dienstencatalogus Edelweiss Integration’.
Een mooi team om mee samen te werken. Je hebt veel vrijheid maar tegelijkertijd ook veel verantwoordelijkheid.

Mooiste periode?
Ik heb aan Ruud gevraagd wat nu zijn mooiste periodes in de afgelopen 36 jaar waren.
1. Periode op de OK. Veel verschillende collega’s meegemaakt. Vaak op oefening geweest, zowel naar warme- als koude gebieden. Helaas in die periode geen opleidingen gedraaid. Het hart van Ruud ligt bij het opleiden van personeel. Dat is dankbaar werk.
2. Periode LOFER. Daar komt alles wat je in de vele jaren daarvoor geleerd hebt samen.

Tips:
1. Wees niet blind voor de omgeving om ons heen. Wees adaptief en schroom niet om keuzes te maken.
2. Laat daar waar het kan collega’s langer op functie zitten.


Een aantal anekdotes:


• We gaan terug in de tijd. De tijd dat je in de sportzaal nog met droge ogen een lesje 7,5 meter touwklimmen kon verzorgen met als enige veiligheid het levensreddende valmatje van 5 cm dik.
Sinds de jaren ’90 werd er door de instructeurs van de OK vanuit het Oosten van het land gecarpooled. Meerdere dagen van een werkweek vertrokken er wel 1 en soms 2 auto’s vol richting de OK en GHK te Schaarsbergen. Tijdens de zomermaanden was dit clubje kleiner omdat de motorrijders dan zelf op pad gingen, waaronder Ruud. Hij had, als dit klopt, een groene Kawasaki Ninja. Vanaf de A1 Deventer richting Apeldoorn krijg je op een gegeven moment het klaverblad richting de A50 Schaarsbergen. Een klaverblad met, zoals de naam al aangeeft, 4 op- en afgangen. Het enige wat de carpoolauto iedere dag hoeft te doen is een kwart van dit klaverblad te pakken aangezien je dan direct op de A50 zit. Tot op zekere ochtend bij het opgaan van de afslag A50 Ruud de carpoolauto inhaalde op zijn Kawasaki. In zijn leren pak, met 1 knie aan de grond en ondertussen nog tijd om met 1 hand te zwaaien. Hij ging zo hard dat we hem in no-time ook weer kwijt waren. Terwijl wij een kwart van het klaverblad namen, was het voor ons nog zo’n 300 meter tot aan het 1e tankstation. En daar kwam Ruud ons voor de 2e keer voorbij die ochtend. In een tijdsbestek van hooguit een halve minuut had Ruud het gehele klaverblad gereden. Kenmerkend voor Ruud in die tijd waren zijn altijd afgesleten knee-pads op de knieën van zijn motorpak.

• Niek van Gils had met Ruud afgesproken dat hij hem i.v.m. carpoolen voor de verandering eens thuis op zou halen in Haaksbergen. ’s Ochtends om 06.00 uur stond hij met zijn auto in het parkeervak voor Ruud zijn huis en zag bij de buren van Ruud de luxaflex uit elkaar gaan waarbij er een tijdje iemand naar buiten aan het kijken was. Binnen afzienbare tijd ging bij dezelfde buurman de voordeur open en stapte een vent naar buiten met een broodtrommel in zijn ene hand en een thermosfles in de andere. Hij liep naar Niek zijn auto, deed het portier open, ging op de bijrijdersstoel zitten en zei verder niets. Terwijl Niek het eigenlijk vreemd vond had het ook wel iets lachwekkends. Na een oorverdovende stilte zei Niek uiteindelijk maar goedemorgen tegen hem. Hij zei goedemorgen terug, keek voor zich uit en was toen weer stil. Ondertussen was Ruud in geen velden of wegen te bekennen. “Wat is het plan voor vandaag”, vroeg Niek aan hem, hij gaf aan dat hij geen idee had. “Ik ga gewoon schilderen waar jij ook gaat schilderen”, zei hij. Vaag kreeg Niek toen in de gaten dat er iets niet klopte. Op dat moment ging de voordeur bij Ruud open. Ruud liep naar Niek zijn auto, trok de deur open en riep de naam van zijn buurman. “Wat moet jij daar op de bijrijdersstoel, dat is mijn plek”. Zijn buurman snapte er helemaal niets van. Na een paar vragen kwamen Niek en Ruud erachter dat zijn buurman vandaag voor het eerst met zijn nieuwe baan zou beginnen bij een schildersbedrijf en door 1 van zijn collega’s thuis opgepikt zou worden om naar een klus te gaan. Geweldig moment waar Niek en Ruud het nog vaak over gehad hebben. Eigenlijk hadden ze hem gewoon mee moeten nemen en de hele kantine Luchtmobiel rood moeten laten verven.


• Ruud had wel eens de bijnaam Schumacher. Op zijn motor reed hij altijd als een ‘idioot’; klaverblad crossen met de knie aan de grond. In de PNOD busjes naar Frankrijk voor de TWOH ook trouwens….(het rijden als een malle maar dan met zijn knie binnen boord).

• Ruud is gek op Napoleon kogels (die gele zure ronde snoepjes). Waarschijnlijk omdat hij zelf een zure adjudant was…

• Ruud moet een x bretels kopen, zijn broek wil nog wel eens afzakken in de gemeenschappelijke ruimtes. Hij geeft wel voorkeur aan de pendeks van de baas.

• De leiderschapsstijl adjocratisch is zijn voorkeurstijl, dat kunnen zowel de paxen, de leiding van oefenende eenheden als de steunende instructeurs beamen. Die stijl moet nog worden verwerkt in het leiderschapscircumplex.

• Ruud houdt van alles op wielen en kan daar ook weekenden lang naar kijken. Maar hij overschat zich wel in zijn eigen vaardigheden op wielen. Schade aan motor, quad, fiets en hemzelf is hem niet onbekend.

• Ruud heeft een stalen discipline als het aankomt op zijn werk, maar ohhwe als je een pak chocolade koekjes laat rondslingeren….dan is hij losgeslagen en kijkt nergens meer naar.

• Als we het toch over zijn dieet hebben…een bamisoepje met een ei is geen volwaardig diner, Ruud. Elke weekend een terugkomend recept.

• Ruud heeft het gepresteerd om als enige van de groep onder de quad te eindigen tijdens de opleiding. Maar dat lag natuurlijk niet aan hem.

• Ruud is voor het team een steun en toeverlaat door altijd klaar te staan voor het team. De adjudanten koffie staat dan altijd klaar zodat de mannen kunnen ventileren over de frustraties met de eenheid als ze van de berg afkomen.

Afronding
Ruud ik ga afronden. Bedankt voor de afgelopen 36 jaar en wat je voor de LO&Sportorganisatie hebt betekend. Bedankt voor jouw loyaliteit en collegialiteit.
Gefeliciteerd met deze mooie mijlpaal. Draag de medaille met trots!


Publicatiedatum: 24 december 2025