PRIMEUR: EERSTE X-FIT WEDSTRIJD SPORTKALENDER

Door: Maurice Venneker & Ruud Jacobi

Voorwoord Maurice: "De Sportcommissie kreeg in het verleden vele vragen en verzoeken om de sport Crossfit op de wedstrijdkalender te zetten. Na enig onderzoek gepleegd te hebben, waarbij ook een demo bekeken is, werd besloten de sport initieel als CLAS kampioenschap in het rooster op te nemen. Echter, door de grote belangstelling en aanmeldingen werd al gauw besloten dit evenement breder open te stellen en er een OMK van te maken. Het eerste OMK X-Fit was hierbij een feit en vond plaats op vrijdag 6 oktober bij Crossfit Uphold in Dongen.

Crossfit is een trainingsvorm waarbij een combinatie gemaakt wordt van gewichtheffen, atletiek en gymnastiek. Crossfit vindt zijn oorsprong halverwege de jaren ’90 in de VS en is inmiddels ook een populaire sport in Nederland en vooral onder militairen.

Tijdens de training, die gemiddeld 20 tot 30 minuten duurt, worden functionele bewegingen op een gevarieerde manier in een hoge intensiteit zo snel mogelijk uitgevoerd. De gedachte achter Crossfit is om op alle fysieke fronten fitter te worden. De oefeningen worden uitgevoerd met behulp van natuurlijke lichaamsbewegingen zoals duwen, (op)trekken, stoten, werpen, tillen, springen, klimmen en rennen.

Zoals eerder genoemd vond het evenement plaats bij het civiele bedrijf Crossfit Uphold in Dongen waarbij de wedstrijdorganisatie grotendeels in hun handen werd gelegd. De wedstrijd was opgezet uit een drietal WOD’s (Workout Of the Day) die gedurende de loop van de dag uitgevoerd moesten worden. Iedere WOD bestond uit een andere trainingsvorm. De eerste WOD bestond uit Schwinnfietsen, waarbij zo snel mogelijk 30 kilocalorieën moesten worden verbrand, 30 boxjumps en ropeclimbing. Hierbij moesten de kandidaten zoveel mogelijk series maken in 9 minuten. De tweede WOD bestond uit een barbell-oefening (clean & press) waarbij in 90 seconden een aantal herhalingen gemaakt moesten worden en dit in vijf series. Na iedere serie werd het gewicht verhoogd.

De derde en laatste workout bestond uit 50x wallball, 40 deadlifts, 30 lunches met 25 kg, 20 pull-ups en 1 km roeien. Al met al een behoorlijk pittige uitdaging voor de deelnemers, waaronder collega Ruud Jacobi (LTK, ’t Harde).

Ruud: “Het OMK X-fit gaat beginnen. Een kopje koffie, praatje maken en daarna kijken wat we vandaag moeten doen. De WOD's zijn netjes uitgeschreven,
WOD1 "DIRTY THIRTIES"
WOD2 “Going up the Ladder"
WOD3 "CHIPPER"

De sfeer is heel sportief: iedereen praat met elkaar over de WOD’s en zelfs het gameplan wordt met elkaar overlegd.
Tijd voor de warming up, hier is een aparte ruimte voor ingericht, alles lag er wat je nodig had en wat je van een box verwacht. Mooi om te zien, was dat hier ook tips aan elkaar werden gegeven. Vooral voor WOD 2 die gericht was op het gewichtheffen.

WOD 1 “Dirty Thirties” AMRAP (as many rounds as possible)

In 9 minuten zo veel mogelijk herhalingen maken.
- 30kcal Assault bike
- 1 rope climb
- 30 box jumps
- 1 rope climb
Prima, verstand op nul en 9 minuten vlammen.
Voor mij was het de 1e keer op een Assault bike, ik dacht dat doe ik wel even.. toch niet, veel zwaarder dan gedacht. Het klimmen en de boxjump: die gingen wel lekker, de 9 minuten vlammen is gelukt en het was ook zeker 9 minuten herstellen voordat ik weer wat kon drinken en eten.

WOD 2 “Going up the Ladder”
De bedoeling is om de halter vanaf de grond naar boven het hoofd te brengen met gestrekte armen. Dit met 50kg 10hh, 60kg 8hh, 70kg 6hh, 80kg 4hh, 90kg 2hh. Per gewicht moest dit binnen 90 seconden gedaan worden en had je daarna 30 seconden rust.
Ik wist dat dit een zware ging worden, “3, 2, 1, start!” Gewicht omhoog en uitstoten. “No-rep”, shit de armen waren niet helemaal gestrekt, dus weer opnieuw beginnen. Het gewicht tot aan de borst/ schouders ging nog wel maar het uitstoten was voor mij erg zwaar, bij de 60kg nog een paar herhalingen gemaakt, daarna was het op. Ik kwam hier kracht en techniek te kort.
In totaal zijn er acht deelnemers die het einde van de ladder hebben gehaald en die dus alles gewichten omhoog hebben gekregen!

WOD 3
WOD 3 “Chipper” AFAP (as fast as possible) time cap: 13 minuten.
- 50 wallball 9kg
- 40 deadlift 80kg
- 30 overhead plate lunges 25kg
- 20 pull ups
- 1000M Row

De laatste WOD, nog 1 keer er tegen aan. Hartslag hoog en blijven gaan, het is ‘maar’ 13 minuten. We starten met 8 man tegelijk. Ik begin aan de zijkant, probeer mijn eigen tempo te bepalen. Na de wallball, deadlift en de lunges kijk ik naar de zijkant, ik sta 2 e in deze heat en het gaat best lekker. Pull ups klaar en nog 1000M roeien, de time cap halen van 13 minuten was het doel, ik kwam in 12:59 binnen! Voldaan maar ook helemaal gesloopt lig ik op de grond bij te komen.

Mooi evenement, genoeg skills om weer aan te werken, volgend jaar doe ik weer mee!!

Publicatiedatum: 10 oktober 2017