Vrienden van het dienstvak LO&Sport
 

 TRAINEN ALS EEN COMMANDO 

Door Telegraafcorrespondente Sigrid Stamkot

Op zaterdag 31 juli verscheen het onderstaande artikel in de Telegraaf, waarin onze producten Hindernisbaan en MS&C centraal staan. Omdat het van een foto slecht leesbaar is, nemen we het hieronder integraal over.

De sporters onder ons kennen ze: de Sally, de burpee, de crossfit-trainingen. Allemaal oefeningen die hun oorsprong in het leger vinden. Om die bakermat te begrijpen, gaan we in de leer bij niemand minder dan het Korps Commandotroepen (KCT) zelf.

De ontvangstruimte van de Engelbrecht van Nassaukazerne in Roosendaal is indrukwekkend: overal in militaire kleding gestoken poppen, inclusief uitrusting en wapens. Het maakt dat we licht gespannen worden voor wat er komen gaat: trainen zoals de commando’s (SOF-operators) doen, inclusief hindernisbaan met schuttingen, tunnels en prikkeldraad. Dat springen, klimmen en klauteren is iets wat we ook kennen van crossfit-trainingen, al spreekt men bij de LO&Sportorganisatie Koninklijke Landmacht over military strength and conditioning. Crossfit is eigenlijk de vercommercialisering van die trainingen: komend uit het leger, doorgesijpeld naar de ’gewone’ sport en sinds 2000 een in Amerika bedachte merknaam.

BASIS

Deze sport is razend populair omdat je met hoge intensiteit functionele kracht-, conditie- en gymnastische oefeningen uitvoert. In betrekkelijk korte tijd hard aan je lijf werken en dat willen we natuurlijk allemaal. „Het vormt de basis om heel algemeen en divers te trainen”, legt kapitein Tom (om veiligheidsredenen mogen we alleen zijn voornaam noemen), LO&Sportofficier bij het Korps Commandotroepen, uit.
De LO&Sportorganisatie binnen de Koninklijke Landmacht leidt militairen fysiek en mentaal op waarbij uithoudingsvermogen, kracht, snelheid, mobiliteit, flexibiliteit en mentale weerbaarheid worden getraind. „Vaak wordt gedacht dat je alleen fysiek sterk voor een missie moet zijn”, aldus Tom. „Maar met jezelf 100% geven ben je er nog niet.”


KEUZES

„In missies gaat het niet altijd om een buitengewoon fysieke prestatie, maar ook om keuzes maken in een complexe setting, om de zogeheten actie-intelligentie: ga ik voor de makkelijke, veilige of moeilijker weg?”
Daar ligt precies het verschil met de trainingen die de ’gewone mens’ – de burger, zoals ze op de kazerne zeggen – doet. „Het is vergelijkbaar: de oefeningen die terugkomen, vinden hun oorsprong in het militaire werk.” Al ligt daar de nadruk op zo efficiënt en niet zo hard mogelijk trainen.
Bij een crossfit-les weet je immers dat je na 40 minuten of een uur klaar bent, op een missie heb je geen idee. Daar blaast een trainer niet af, daar moet je door totdat het doel is bereikt, wanneer dat ook is.
Bovendien is het mentale aspect net zo belangrijk terwijl je tijdens een gewone les juist je hoofd leeg kunt sporten. Tom: „Soms moeten wij juist de weg van de minste weerstand kiezen. Alles moet zo vaardig mogelijk: met verschillende oefeningen op de hindernisbaan wordt de persoon fysiek vermoeid, om daarna direct door te gaan met onder meer schietoefeningen. Zo kun je kijken of iemand na zware inspanning nog scherp genoeg is om zijn taak uit te oefenen en daarbij ook de omgeving en buddy’s in de gaten kan houden.”

„We gaan niet over een muur klimmen als je er ook omheen kunt, maar je moet er zo snel en soepel mogelijk overheen kunnen als het wel moet.” Toch wordt alles getraind, zoals de in het crossfit bekende Clean & Jerk, waarbij een stang (vaak met gewichten) in twee afzonderlijke bewegingen boven het hoofd wordt gestoten; ook een onderdeel op de Olympische Spelen. Ook de muscle up, jezelf optrekken en ’dippen’ aan een stang en de Snatch, een stang vanaf de grond oppakken en boven het hoofd duwen, zijn voorbeelden.
Maar terwijl bij crossfit ook op handen moet worden gestaan, is dat bij military strength and conditioning minder van belang. „SOF-operators hoeven niet op hun handen weer terug komen lopen, al kunnen sommigen dat natuurlijk wel.”

WAPENSPREUK

Tijd om aan den lijve te ondervinden hoe de commando’s, maar eigenlijk alle eenheden van de Landmacht, trainen. De warming-up gebeurt in de zogeheten multifunctionele ruimte van de Engelbrecht van Nassau-kazerne, waar in rode letters de wapenspreuk van het Korps Commandotroepen prijkt: ’Nunc aut nunquam’ (’Nu of nooit’). 
Met posters van commando’s wordt uitgebeeld wat van belang is zoals snelheid en behendigheid, flexibiliteit en stabiliteit, uithoudingsvermogen en kracht. Er staan cardio-apparaten en aan ons de taak om onder meer zo snel mogelijk in een touw te klimmen (hallo, rode striemen op de scheenbenen!) en met een verzwaarde bal te ’squatten’ en ’m ook omhoog te gooien en te vangen.

Daarna wacht de beruchte hindernisbaan Hollandia, vernoemd naar de voormalige hoofdstad van Nieuw-Guinea Hollandia. Hier werd in oktober 1946 de school opleiding parachutisten opgericht, de grondleggers van het Korps Speciale Troepen. 
Van die hindernisbaan doen we vijf oefeningen waarbij het vooral om snelheid en mobiliteit draait. Dan blijkt het wezenlijke verschil met de reguliere sport. Uw verslaggeefster is redelijk getraind, maar behendig over een twee meter hoge houten muur (’schutting’) en over stalen rekjes (’rekken’) klimmen is niet bepaald iets wat de personal trainer aanbiedt. Het gaat niet al te soepel, laat staan snel.

Laten we het erop houden dat het maar goed is dat het een oefening is en niet het echte werk, want dan waren volk en vaderland jammerlijk verloren geweest.

PRIKKELDRAAD

Al blijkt kracht die wel weer aanwezig is, ook een belangrijk element. Jezelf optrekken om aan de houten muur te haken, vergt dat immers. Evenals behendigheid en snelheid: we moeten door stenen tunnelbuizen (’riolen’) en in het zand onder prikkeldraad door (’kruipgangen’) kruipen.
Ook is daar het ’schuine rek’: klauteren over een hoog rek om er aan de andere kant vanaf te klimmen. Na een rondje of vier op de hindernisbaan wordt duidelijk wat kapitein Tom meermaals herhaalde: het gaat niet alleen om sterk zijn, het gaat om je kracht juist inschatten. Niet, zoals we geneigd zijn, over de hindernissen beuken, maar juist de hindernis ’lezen’ en zo slim mogelijk te nemen, zoals je klein maken en je voeten haken en al je ledematen en spieren gebruiken om zo je energie te doseren.

Als je dat eenmaal onder de knie hebt, gaat het een stuk behendiger. Al blijft het zwaar, getuige de lichte spierpijn de volgende dag, wat bij de sportlessen die ik regelmatig volg, nauwelijks meer voorkomt. Onder meer de Sally, burpee en de strength and conditioning trainingen bij de Landmacht zijn ook voor reguliere sporters wekelijkse kost. Op zich een goede zaak, vindt kapitein Tom, omdat zij in ieder geval een beter beeld krijgen van de fysieke gesteldheid van militairen.

EVENT

Ook worden meer commerciële wedstrijden gehouden zoals Mud Masters, een event met hindernissen waarbij het op kracht en uithoudingsvermogen aankomt. Deze grootste obstacle run ter wereld is bedacht door een voormalig marinier, waardoor ook het parcours op de hindernisbaan is geïnspireerd. Kapitein Tom: „Maar een goede crossfitter is nog geen goede militair. Andersom kan dat wel het geval zijn.” Vandaag voelden we ons in elk geval even een klein beetje een commando.

Publicatiedatum: 18 augustus 2021