Jullie hoofdredacteur van FFA.nl leest in het blad Bicycling een leuk interview met Bart Lemmen, vooral vanwege zijn opvallende intrede in het profpeloton als oud-militair i.p.v. uit opleidingsploegen, junioren en nieuwelingen. Ook pas op relatief late leeftijd.
Ik kom op het idee om de opening van het LO&Sport Tourspel niet zelf ter hand te nemen, maar collega Luuk Nissen te vragen mij uit de wind te houden, die daar direct positief op reageert. Opmerking van Luuk binnen een paar dagen: Een voorbeeldige prof die Bart. Gister appcontact. Vandaag al antwoord !
Kun je in het kort vertellen wie Bart Lemmen is?
“Ik ben Bart Lemmen (27) en sinds dit jaar ben ik wielrenner bij de profploeg Human Powered Health. Hiervoor was ik werkzaam als officier bij de Luchtmacht, waar ik nog steeds als reservist actief ben. Tijdens mijn militaire carrière heb ik de wielersport ontdekt en ben ik ondanks mijn relatief hoge leeftijd en werkverplichtingen van de laagste wedstrijdcategoriën doorgegroeid naar het professionele niveau. Ik woon met veel plezier in Soesterberg samen met Nienke en onze labrador Sanna. “
In een van je eerste (tijd)ritten als prof miste je op een paar seconden het podium naast Jonas Vingegaard en Rohan Dennis. Wat deed het met je om tussen deze grootheden te finishen? En spreek je ze dan ook?
“Die tijdrit was best een flinke verrassing, om eerlijk te zijn. Eerder in de ronde klom ik oké, maar echt niet in de buurt van Vingegaard. Ook Dennis liet al z'n klasse zien met de manier waarop hij in z'n eentje de hele Jumbotrein onder een klim afzette, waar wij vier man voor nodig hadden. Dan is ‘t wel een flinke verrassing om zo kort achter hen te eindigen. Die tijdrit was er wel één die mij op het lijf geschreven was, met korte klimmetjes waardoor je snel wat kunt herstellen, om daarna weer de volgende klim op te knallen. Wel heel fijn voor het vertrouwen, het is een fijne bevestiging dat ik thuis hoor op dit niveau. Dat is als "nieuwe" die een ongewone aanloop had naar dit niveau toch wel fijn. Tijdens de tijdrit spreek ik sowieso eigenlijk heel weinig mensen, haha. In het peloton babbel je wel eens wat, maar dan doe ik dat eerder met de Nederlandse concollega's. Al die uren op de fiets mag het ook best eens gezellig zijn. :) “
Wat is het leukste wat je tot nu toe hebt meegemaakt in je leven als profrenner?
“Boh, haha, dat is een moeilijke vraag. In general: ik ben zo ongelofelijk blij en trots dat ik elke dag kan opstaan met de gedachte "yes, vandaag weer een dag volle focus op een betere wielrenner worden" zonder teveel andere verplichtingen. Vorig jaar wilde ik dat ook, maar werd dat door het werk op de vliegbasis soms behoorlijk moeilijk gemaakt. Toen moest ik veel meer ballen in de lucht houden. Daarnaast kom ik nu op plekken die zo mooi zijn, waar ik normaal nooit of weinig zou komen of fietsen. Bijvoorbeeld om te koersen in Oman, Galicië of Noorwegen, dat zijn wel hele gave ervaringen. Maar in het algemeen geniet ik letterlijk van elke training/koers die ik kan doen, zelfs in de minder goede weersomstandigheden. En uiteraard kan ik genieten van de ereplaatsen die ik heb behaald in koersen in Spanje en Italië.”
Heb je baat bij je militaire achtergrond in de koers?
“Ik weet niet of het per definitie de militaire achtergrond is, maar stressbestendigheid is zeker een kwaliteit die je als renner moet bezitten. Enerzijds om onder druk de juiste beslissingen te maken (wielrennen is echt een zeer tactische sport met keuzes), anderzijds omdat je echt in de finale soms 60 km/h fietst op 40cm van elkaar, en praktisch iedereen als eerste door die bochten heen wil, haha. Dan wordt er behoorlijk wat geschreeuwd, ge-elleboogd en geduwd. Het is wel belangrijk dat je dan rustig kunt blijven en veilige, goede keuzes maakt voor jezelf en je ploeggenoten. Ik denk dat mijn militaire carrière me daar wel goed op heeft voorbereid, hoewel je het ook "on-the-job" goed kunt leren.”
Je populariteit neemt toe en ook binnen de LO&Sportorganisatie is je supportersschare groeiende. Wat zijn je doelen en wat kunnen we van je verwachten de komende tijd? En moeten we bijvoorbeeld al een plekje voor je reserveren in onze Tourpoule van 2024?
“Haha, dat is leuk om te horen! Ik ben op moment van schrijven in Oostenrijk aan het trainen bij vrienden van Nienke en mij. Half juli zijn mijn eerste echt grote doelen van het jaar: de Baloise Belgium Tour, het NK tijdrijden en het NK weg. Daar hoop ik op een mooie uitslag voor mezelf. Daarna ga ik voor het eerst op hoogtestage en hoop ik in augustus en september in de Belgische ééndagswedstrijden en de Ronde van Slowakije en Kroatië ook goed te zijn. Mijn contract bij HPH loopt tot eind 2024, dus volgend jaar Tour de France wordt lastig ben ik bang haha, onze ploeg rijdt daar normaal gesproken niet. Hoe mijn wielertoekomst eruit zie na 2024 weet ik nog niet, maar ik ben natuurlijk wel ambitieus... ;) “
Bonusvraag: wie is jouw ‘darkhorse’ voor de Tour?
“Voor de eindwinst zal het denk ik vooral tussen Pogacar en Vingegaard gaan, zoals verwacht. Maar houd zeker de mannen in de gaten die dit jaar zijn doorgebroken! Matteo Jörgenson (dit jaar al heel goed in de rittenkoersen alsook in de klassiekers) en Andreas Leknessund (al het roze gedragen in de Giro). Ik verwacht dat deze mannen wel eens wat moois kunnen laten zien. En natuurlijk zullen MvdP en WvA ons weer verbazen!”
Bonusantwoord: heb jij nog een tippie of iets te zeggen aan ons?
“Ja hoor, een klein tippie: mocht je eens gaan fietsen in Zuid-Limburg, sla dan de Voerstreek en zuidelijker niet over! De Amstel Gold Race lussen zijn supermooi, maar zodra je over de grens gaat verandert het landschap gigantisch en kun je ook prachtig (en met overigens veel minder verkeer) fietsen! “
Publicatiedatum: 10 juni 2023