Vrienden van het dienstvak LO&Sport
 
 
 
 

HBF WINTER 2017/2018 SKI OPLEIDING

Door Joop Groen

Bijna onherkenbaar: Joop.

Het laatste bericht uit Mittenwald (DEU), was dat we het zomergedeelte hadden afgerond. Op dit moment hebben Jasper en ik ook het skigedeelte, de Ausbilder Militairische Skilauf (AMS) en de Deutscher Ski Verband- Instructor (DSV-Instructor), afgerond. Hieronder het verslag van de afgelopen weken.

AMS

Eind november 2017 ben ik alleen voor drie weken afgereisd naar Zuid-Duitsland. Jasper had de AMS, als eerder verworven competentie, in 2007 al behaald.

Het doel van de AMS is om Duitse militairen, van soldaat tot officier, die (goed) kunnen skiën, militair ski-instructeur te maken. Ook buitenlandse eenheden kunnen hier aan deel nemen, zoals in het verleden meerdere (LO&Sport-)collega’s al deden.

De groep bestond uit 50 personen, waarvan 8 deelnemers uit de HBF-opleiding en 2 Amerikanen. Beide woonachtig en werkend in Duitsland voor 4 jaar, maar die nauwelijks de Duitse taal verstonden en spraken, laat staan het Bayrisch (dialect in Bayern, deelstaat in Zuid-Duitsland)! Hun intro was in het Engels, net als de theorietoets! Gelukkig ben ik wel redelijk gewend aan het Duits en Bayrisch!

Na twee weken waren we nog met 36 leergangdeelnemers. We hebben in die tijd de gehele methodiek tot en met schoolsparallel behandeld, met 1000 en 1 oefeningen, m.n. deelmethodisch. Afhankelijk van je instructeur en het niveau van je groep werden ook het carven en de korte bocht behandeld om onze eigen vaardigheid te verhogen. Alles op de militaire ski. Andere onderwerpen waren theorie methodiek/ didactiek, instellen/ onderhoud ski's, basic gebruik lawinepieper en basic kameradenhulp.

De laatste week stond in het teken van een theorietoets, een les van 25 min geven, 4 afdalingen voor cijfer (zoals bergstem, schoolsparallel, ploegbochten en de vrije afdaling) en een basis skitoer op de Kranzberg. Met 400 hoogtemeters in twee uur! Voor HBF-anwarters een echte basis toer dus! 35 man geslaagd, de rest afgevallen door eigenvaardigheid, blessures of ziektes.

Stevige winter en verse sneeuw.

Met mijn voorkennis als militair ski-instructeur bij het KCT en Ski-A van de NSkiV, was dit een kleine horde, maar nuttig om nog vaardiger te worden op de kleine details qua verschillen in de techniek en voor te bereiden op de volgende deelopleiding.

DSV-Instructor

Voor deze periode was 6 weken gereserveerd en begon de eerste week van januari. Civiel wordt deze opleiding in 3 weken gegeven, maar hier werd het programma geleid door de weersomstandigheden. Omdat de opleiding civiel is, werd deze ook in civiele kleding uitgevoerd! En iedereen gaat op dezelfde piste-ski's, behalve bij freeriden. Daar telt alleen de breedste lat. Sinds enkele jaren is de DSV-Instructor ook een verplicht kunstje voor de buitenlandse eenheden.

Waterval ijsklimmen

Er waren 3 momenten waterval-ijsklimmen, 5 stoktrainingen voor de reuze slalom gepland en de pistetrainingen werd afgewisseld met het freeriden naar mogelijkheid. Op de vrijdagochtend was altijd een programma op de kazerne. En week 6 was de toetsweek, dus al met al veel onderwerpen in weinig tijd.

Nou hadden wij het geluk dat de winter vroeg begonnen was, aangezien de sneeuw ieder weekend vanaf november uit de lucht kwam vallen. Dit betekende voor ons veel terreinskiën/ freeriden, waar het kader meer voorkeur aan gaf, ook gezien de laatste periode van de HBF-opleiding de nadruk ligt bij het skiën in het terrein zonder piste.

De vele verse sneeuw had ook z’n nadeel. Het lawinegevaar ging daarmee omhoog, net als de temperatuur. Hierdoor was het waterval-ijsklimmen maar 1 keer door gegaan. Dit was een andere ervaring dan in de gletsjerspleet in het zomerdeel, maar technieken blijven grotendeels hetzelfde. De reuze slalom was ook andere koek. Met nagenoeg geen ervaring in een serieuze slalom, werden we in 4 ochtenden klaar gestoomd om op de testdag 2 tijden neer te zetten. De meeste trainingen bestonden uit ervarend leren, met een korte terugkoppeling over wat fout was. De aanwijzing om onze techniek te verbeteren, moesten we zelf toevoegen!

De streeftijd waar onze cijfers op werden gebaseerd, waren de gemiddelde tijden van 2 instructeurs. Gelukkig had een instructeur een poortje gemist, dus mocht hij nog een keer een tijd zetten. We weten niet of hij nu meer kans had op een snellere tijd of dat hij hierdoor voorzichtiger zou skiën … Maar goed, op een Duitse collega na had iedereen het (net) gehaald. Wij zaten richting de middenmoot, dus waren we zeer tevreden.

De les van 20 min en de theorietoets waren goed te doen. Daarna restte ons nog 5 afdaalvormen met de hoogst mogelijke stuurkwaliteit: schoolsparralel, bergstem, carven en korte bochten en de vrije afdaling. Deze laatste ging door het terrein waarbij de techniek niet belangrijk was, maar de bewegingsbereidheid moest passen bij de soort afdaalvorm, die gedwongen werd door het terrein. Met andere woorden: sportief skiën! Uiteindelijk was de kaas gebeten en hebben Jasper en ik alles met voldoendes behaald. Ook werd dit door de opleidingscommandant opgemerkt, het groepsgemiddelde lag hoog en hij was blij dat ook de buitenlandse collega’s het hadden behaald.

Voor het behouden van deze status moeten we dit eenmaal in de twee jaar, twee dagen verder legaliseren. We zijn nu bezig met de toerperiode en werken naar het einde toe. De erkenning als Heeres Berg Fuhrer komt steeds dichterbij!

Volledig onherkenbaar: Jasper of Joop?

Mocht je na het lezen van dit verslag denken dat ik een vreemd vocabulaire gebruik, dat klopt. Sommige uitdrukkingen heb ik vrij vertaald.

Gruße von Jasper und Joop aus Mittenwald

Publicatiedatum: 09 maart 2018